Race report Startmilen 2013

20130406-210644.jpg

Årets första lopp avklarat. Det gick väl bra med tanke på förutsättningarna. Två minuter sämre än för ett år sedan, men med tanke hur illa jag tränade höst och vinter 12-13 är jag nöjd.

Tio kilometer är en fruktansvärd distans. Den måste liksom gå fort hela tiden. Du kan inte tveka, för då har du helt plötsligt tagit ett beslut du inte visste att du tagit. Att tveka, sakta ner eller ens tänka tanken på att det gör ont är lika med döden.

Jag sprang på så hårt jag kunde idag, höll min taktik rätt bra. Det primära målet var att komma i mål före Anders och Daniel, och det lyckades till slut. Jag vet att de båda är spurtstarka, så jag var tvungen att få en lucka tidigt som de inte kunde täppa till. Sagt och gjort, efter drygt fyra kilometer såg jag att de inte hängde med när jag drog upp tempot litegrann, så jag försökte pressa på och lyckades öppna en lucka som turligt nog räckte hela vägen. Dock är jag övertygad om att de spöar mig snart, tror de kommer gå från klarhet till klarhet under året.

Klockan stannade på 45:00 (sekundära målet var sub45, känns lite surt), jag är nöjd trots allt. Jag kan bättre, kommer springa snabbare i år, men som formbesked är det bra. Nu blir det marafokus, jag tar gärna emot tips på pass för att vässa maraformen.

Ett stort tack till Anne, Goran, Åsa, Anders, Per, Jonas och Lars för trevligt häng på Bishops efteråt. Och tack Bishops för en osannolikt god rödbetsburgare!

20130406-210542.jpg stilstudie. Bild från IF Start, tack för lånet!

2 reaktioner till “Race report Startmilen 2013”

  1. Kul att läsa rapporten!

    Man måste vara ärlig mot sig själv och sin träning. Dagens resultat är dagens form. Känner likadant som du där. Sprang 10 sek långsammare förra året men är bättre tränad. Nu hade jag rekordvecka (82K) förra veckan och du har haft dålig kontinuitet. För min del kan det släppa till Kumla stadslopp eller till höstens DM. Vad tror du själv?

    På måndag kör jag, Svenson och Danne J 4x4K i marafart med 1K jogg. Tips!

    Bra jobb idag!

    1. Tack! Låter som ett bra pass 🙂 blir en del kilometer på det!

      Man måste vara ärlig som du säger, känns som att jag nog ska vänta med tävlandet på 10K till efter maran, men kanske gör Kumla bara för att komma sub45, jag hade nog gjort det idag om det inte blåst motvind på Norrköpingsvägen…

Lämna en kommentar