Gårdagens träning

Som vanligt bloggar jag typ ett hundra gånger mer under loven än annars, men så är det liksom, bara att leva med.

Hade en mycket bra gårdag träningsmässigt. Var på besiktningen på morgonen och kollade upp Golfen som mådde prima, sedan blev det fika med mamma i Adolfsberg. Väl hemma på Skolgatan drog jag på mig mina FiveFingers och tog en liten promenad med Born To Run i lurarna (lyssnade på den för andra gången. Roligare gång nummer två när man har lite koll på barfotalöpning, men fortfarande är det en problematiskt vinklad bok och extremt amerikaniserad med alla dessa livsvisdomar och skit). Eller tja, den lilla promenaden blev en mil lång och väldigt trevlig. Tanken för kvällen var att gå på IntervallFlex med Anna, men hon kände sig inte upplagd för träning, så jag tänkte att jag kunde springa några intervaller i Oset istället, så jag bombade in Szalkais ”supertusingar” i klockan (vill du ha passet till din Garmin, skriv en kommentar, twittra mig eller nåt, så slipper du lägga in passet, det tog sin tid), snörade de röda snörena på mina LunarElite och gick ut.

Uppjoggen blev ungefär 15 minuter lång, tempo kring 5:40, sedan drog jag igång intervallerna. Vädret runt Oset var magiskt, och att vara ute länge var det enda alternativ jag kunde tänka mig. 30 sekunder joggvila mellan alla intervallerna blev det, serievilan blev 3 minuter stillastående/gående. Supertusingarna (namnet är jättekonstigt, jag vet) består av 1×100 + 2×200 + 3×300 + 4×400 med som sagt 30 sekunder mellan varje repetition. Jag valde att göra tre serier, vilket, om du gjort din matte, innebär totalt 9km av snabb löpning (tempot låg runt 4:30 för det mesta). När sista serien var avklarad hade jag sprungit 14km, och bestämde mig för en lång nedjogg i det fantastiska vårvädret. Passet blev totalt 18km på 1:39, (5:33/km, inklusive 9 minuters serievilor), så ett bra pass både gällande kvalitet och mängd. Ett pass jag kommer göra igen, var så säker. Att man sedan kom hem till Annas nybakade morotsbröd och kardemummabullar gjorde ju inte precis saken sämre. Kvällsmaten var så att säga av högsta kvalitet den också!

Idag då? Äh, har en vänstervad som mer liknar en träklubba, det känns som att vaderna mår illa och vill spy. Men annars mår jag bra. Har varit uppe i Kilsbergen och promenerat med Anna och haft det bra.

Imorgon blir det förmiddagslöpning (vet inte om det blir före eller efter frukost, beror på hur jag mår) om allt går som det ska. Framåt helgen är tanken att springa lite med Anders som kommer hem till påsk, hur långt och snabbt det blir får vi se då.

Nu har jag bara en önskan, att Björn börjar skriva lite om löpning i den där bloggen han har. Efter att ha sprungit 15 km i sexminuterstempo är man löpare på riktigt, och då måste man också skriva om det. Och Björn, Åstadsloppet i oktober (mil eller halvmara får du välja själv, men halvmara är tuffast) är givet. Jag supportar som pacer, det vet du 🙂

Annonser

2 reaktioner till “Gårdagens träning

  1. Nämen, vad kul att bli omnämnd samtidigt som man sitter här och dör av smärtor framför El clasico!

    Jag har faktiskt funderat på att skriva lite om att jag börjat med löpning i min blogg. Om jag överlever natten (det ser mörkt ut dock) så lovar jag att det kommer ett inlägg snart!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s